Sydafrikaprojektet - Harriet

Posted by Harriet 2019-03-26 20:26:35

Tisdag

Idag var det den näst sista kvällen med värdfamiljen för på torsdag efter skolan åker vi hem.

Kl. 9 lämnade alla värdelever och eleverna från Sverige skolan för att åka till acro branch. Det är ett ställe med banor uppemot luften mellan träd som man ska gå igenom. Man har typ en klättersele på dig så man inte dör om man trillar. Banan var jättehögt upp i luften och var supersvår så man blev lite rädd. När vi kom tillbaka var det bara en lektion kvar och efter den hade Karen debattklass på fritiden tills kl 4. Sen väntade vi på skolan tills 17:30 då alla andra kom. Vi grillade och badade i skolans pool och det var jättekul. Ungefär 20:30 åkte vi hem.

Posted by Harriet 2019-03-25 20:00:10

Måndag

Idag var vi elever och lärare från Sverige på apartheid museet. Det var en spännande upplevelse eftersom vi fick se hur människorna som inte var ”vita” behandlades annorlunda på ett mycket dåligt sätt jämfört med de ”vita” som levde mycket lättare och hade många privilegier. De vita fick till exempel gå vart de ville helt fritt i hela landet medan de icke vita var tvungna att bära en passbok med sig överallt för att inte hamna i fängelse. De icke vita fick heller inte gå vart de ville därför majoriteten av Sydafrika var bara till för de vita. Museet var väldigt stort och det tog en stund att gå igenom allt, men jag tycker det var bra ändå. Man kan fortfarande se att samhället är segregerat men absolut inte lika mycket som förut. T.ex det är bara icke vita människor som bor i kåkstäder och är fattiga.

När vi kom hem igen från museet var skolan nästan slit så vi satt bara och väntade tills våra värdelever kom och hämtade upp oss.

Posted by Harriet 2019-03-23 20:42:28

Lördag

Idag vaknade jag kl 06:45 därför vi skulle springa en löprunda vid mall of Africa kl 08:00. När jag vaknade tog jag på mig mina springkläder och borstade tänderna och sen åkte vi. Löprundan var 5 km och det kändes jätteskönt att få träna lite eftersom jag inte har gjort det sen jag åkte hit. Det var inte så varmt när vi skulle springa för det var molnigt och det var också jättebra. Efter löprundan åkte vi till ett smoothie ställe och drack smoothie till frukost.

När vi kom hem packade vi inför vattenparken. Det tog kanske 30 min att åka dit och precis när vi kom fram så hade elen gått. Eftersom de använder el till att pumpa vatten till rutschkanorna så funkade inge dem. Vi ville inte heller betala för att bara bada för samma pris som annars så vi åkte hem igen och tänkte åka nästa dag istället.

När vi kom hem åt vi middag samtidigt som vi kollade på Sverige-Rumänien kvalet till EM. Sverige vann med 2-1. Efter matchen gick jag och la mig.

Posted by Harriet 2019-03-22 07:14:40

Igår var det lov från skolan så jag och min värdfamilj åkte på safari. Det tog ganska lång tid att åka dit för det låg en bit bort, kanske 1-2 timmar. Där safaribilen skulle hämta upp oss fanns det souvenir affärer och biltong (torkat kött) av vilda djur. När safaribilen kom hämtade den upp oss och så åkte vi iväg ut till vildmarken. Vi såg gnuer, zebror, giraffer, flodhästar, strutsar och några sorters antiloper eller något sånt. Det var jättekul att få se massa djur som jag aldrig sett förut. Efter safari var alla så trötta så vi svängde in på en Mc Donald’s på vägen hem och köpte mat. När vi kom hem åt vi vår mat och sen gick vi och la oss.

Posted by Harriet 2019-03-20 21:03:29

Idag åkte vi från Sverige till Ditshego House Of Laughter.

Först åkte vi till skolan och sen därifrån tog vi en buss till ett mycket fattigt område där de bodde i plåtskjul. Vi gick in i skolan de hade där och i deras klinik. Det var jättemånga sjuka barn och deras mammor. Det var många barn som grät och såg ut att må jättedåligt och kön för att få träffa doktorn var jättelång. Det var mycket känslosamt att vara där och se allt.
Efter vi var vid deras klinik och kollat åkte vi till Ditshego. Där var det massa barn som lekte och hade kul. Vi dekorerade kex med strössel och godisar på med barnen och sen fick vi äta kexet. Vi spelade också en fotbollsmatch med några av barnen. Vi Hedda elever mot Ditshego barnen. Ingen van och matchen slutade med 0-0. Barnen på Ditshego var jättesöta och nästan alla ville bli burna av oss och kramas. Innan vi åkte tillbaka till skolan så sjöng de några sånger för oss och vi sjöng och dansade små grodorna för dom.
När vi var tillbaka på Cornwall Hill College så hade vi två lektioner kvar sen åkte vi hem. När vi kom hem så tig vi det bara lungt tills vi skulle äta middag. Efter middagen kollade vi på några bilder från när Karen var i Sverige och lite annat. Sen åkte vi till ett köpcenter och gick in på en glassaffär och åt glass.

Posted by Harriet 2019-03-19 19:52:55

Idag var det en vanlig dag på skolan. Jag klev upp 05:30 ungefär och sen gick jag och åt frukost. Efter frukosten åkte vi bil till busshållsplatserna och sedan buss till skolan. Karen hade ett geografi prov på morgonen och eftersom jag inte har något att göra på lektionerna så fick jag också göra provet. Provet bar såklart på engelska och det var massa komplicerade ord så jag förstod inte då mycket men jag kunde svars på vissa frågor. När skolan var slut så kollade vi på en rugbymatch mellan Cornwall Hill College och en annan skola. Jag förstår inte alls rugby så jag förstod inte vilka som van heller men det var roligt att kolla på och heja. Efter matchen åkte vi hem och sen lagade jag och Karen middag till hennes familj.

Posted by Harriet 2019-03-18 20:13:13

Idag har jag besökt Cornwall Hill College
Idag vaknade jag kl 05:30, efter det åt vi frukost. Vi åkte bil till ett ställe där det stod DN buss och väntade och hoppade på den bussen. Bussen stannade vid ett annat ställe och där skulle vi byta buss igen. Vi var framme på skolan vid ungefär 07:30 och då visade Karen mig runt lite innan första lektionen startade 07:40. Vi hade fyra lektioner innan lunch och fyra efter. På lunchen satt jag med Karen och hennes vänner och pratade och åt min lunch. Vi hade matte, geografi, afrikaans, engelska, kemi och någonting där man räknade ekonomi och sånt. De har många lektioner om dagen men de är väldigt korta, vissa är dubbla. T.ex två pass afrikaans.
Efter skolan gick jag och Karen runt hennes område och vid parken träffade vi hennes kompisar som bodde där. Sen åt vi middag och såg en film om apartheid.

Sydafrika Övrigt

Posted by Harriet 2019-03-17 20:41:09

Idag har jag och min värdfamilj varit och kollat i det hus där Nelson Mandela växte upp. Vi åkte dit med bil och det tog kanske en timme. När vi kom fram till Nelson Mandelas hus så följde vi med en guide som visade oss runt. Det var ett litet hus av tegel med tre rum och på väggarna hängde det massa bilder på honom och saker han har uppfyllt i sitt liv. Min värdfamilj köpte en tröja till mig från shoppen utanför. Utanför huset var det några som dansade och stod i pyramider. När vi kom hem såg vi på film och sen åt vi middag och packade lunchlådan för morgondagen.